7. sep. 2012

Vurdering

Det er to typer vurdering:
Formativ og summativ vurdering.

Formativ vurdering er også kalt underveisvurdering og har mål som læring og utvikling. Formativ vurdering er systematisk og gir grunnlag for tilpasset opplæring. Når det gjelder tilpasset opplæring får læreren gjennom underveisvurdering kunnskap om hva eleven kan og hva eleven må jobbe videre med. Formativ vurdering er også vurdering FOR læring. 

Summativ vurdering er derimot en sluttvurdering, der det blir gitt standpunkt- og eksamensvurdering. Summativ vurdering gir informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget. Summativ vurdering er også vurdering AV læring. Sluttvurdering i norskfaget kan gis som standpunkt der den er basert på et bredt vurderingsgrunnlag, altså en samlet kompetanse. Eleven får her vite hva det er lagt vekt på i vurderingen. Ved eksamen som er sentralgitte, skriftlig og muntlig, er det utarbeidet vurderingsveiledninger med kjennetegn på måloppnåelse. 

Hvorfor vurderer vi?
Når det gjelder vurdering FOR læring er eleven en aktiv part og denne type vurderingen skal forbedre og tilpasse undervisningen for eleven. Den skal gi eleven en innsikt i egen læringsprosess og gi muligheter til eleven for å justere egne læringsstrategier. 

Ved vurdering AV læring er eleven ikke en aktiv part i vurderingsprosessen. Her er det læreren som er ansvarlig, sertifisert og rangerer og kartlegger elevene. Læreren får en grunnlag for tilpasset opplæring og setter karakterer. Når det gjelder å informere foreldre, er det igjen læreren som gjør det. 

Noen vurderingsmåter:
  • Lærervurdering
    • Samtaler, prøver, muntlige framføringer, oppgaver
  • Kameratvurdering
    • Samtale, respons
  • Egenvurdering
    • Bruke læringsstrategier
    • Vurderingsskjemaer
    • Læringslogg/Fagblogg
    • Respons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar