27. feb. 2013

Muntlighet i barneskolen 

Fra forelesningen 21.2.2013

På barnetrinnet og i småtrinnet på skolen generelt er det læreren som er mye muntlig aktiv, mens i høyere trinn er denne rollen gitt til elevene. 

Trapp-tale-retorikk
Lære om muntlighet.
Behage- føle seg bra, godt arbeidsmiljø, god stemning.
Bevege- jobbe selv, uttrykke seg. 

Muntlighet og retorikk henger mye sammen og innenfor retorikken er det viktig å tenke på:
  • Tidsbegrensning
  • Logos- femdeling av framlegget (innledning, 3 punkter og avslutning)
  • Etos- troverdighet 
  • Patos- følelsesmessig apell
Hva sier læreplanen om muntlighet?
Muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon. Det vil si å lytte og tale, og utforsking av muntlige tekster.

Fra Mercer/ Dawes artikkel: The Value of exploratory talk
Grunnreglene i modellen hans er:
  • Lærer-elev
  • Faglig dialog mellom elever
  • Sosial muntlighet
  • Monolog
Under disse grunnreglene har vi
  • Initiation-response-feedback
    • Samtale mellom lærer og elev
  • Initiation- discussion- response- feedback
    • Faglig dialog mellom elever 
Barns fortellerevne
  • Utvikling fra her-og-nå-språk til der-og-da-språk forutsetter at det snakkes til/med barnet
    • Handlingsplanleggende
    • Handlingsoppsummerende
    • Handlingsakkompagnerende 
  • Å fortelle jeg-sentrert eller mottaker-sentrert
  • Å fortelle med og uten dialogstøtte
  • Refererende og egentlig fortelling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar