Leseforståelse og lesestrategier
Vi startet økten med noen nyttige begreper som var viktige å kunne lære seg om lesing.
Lesing er da altså det å avkode og forstå, og det handler om å konstruere mening fra tekst.
I lese-og skriveutviklingen finnes det 5 stadier og disse er:
- Pseudolesing
- Liksomlesing
- Helordslesing
- Fonologisk lesing
- Ortografisk lesing
Innenfor lesing finnes det to metoder til å lære å lese og disse er syntetiske metoder og analytiske metoder. Syntetiske metoder blir også kalt for "Bottom up" der lydmetoden læres med en og en bokstav + lyden og stavelsesmetoden skjer med bokstaver + lyd= stavleser.
Analytiske metoder blir også kalt for "Top down" med ordbildemetoden-ord som ordbilder og LTG- lesing på talens grunn: samtalefase-->dikteringsfasde-->etterarbeidingsfase.
Lesing er også en av de grunnleggende ferdighetene som står i Kunnskapsløftet:
- Lese for å tilegne seg kunnskap
- Lese for å kunne kommunisere
Lesing er en ferdighet som stadig er i utvikling og den må ses i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene. Lesing henger også tett sammen med muntlighet som bidrar til å utvikle ordforråd og kommunikasjonsevne.
Litt om gutters og jenters lesekultur...
Jenter leser mer enn gutter og det de leser mest er da kontinuerlige tekster som romaner, dikt, o.l. mens gutter leser diskontinuerlige tekster som aviser, web-tekster, e-post, tegneserier m.m.
Også er det slik at jenter er mer åpen til å dele sine leseerfaringer og leseopplevelser og deler det gjerne videre det de leser, mens gutter snakker veldig lite om det de leser.
Til slutt noen viktige elementer i leseforståelsen:
- Tolke og trekke slutninger
- motivasjon og engasjement
- Metakognisjon og bruk av lesestrategier
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar