Digitale tekster
Å være digital i norsk
På skolen er det fem grunnleggende
ferdigheter og en av disse er det å kunne bruke digitale verktøy.
Siden samfunnet er stadig i endring og barn blir samfunnsborgere ved
hjelp av skolegangen, er det viktig at lærerne følger med i den
endringen som skjer rundt den digitale verden og formidler kunnskapen
videre til elevene. For at elevene skal kunne tilegne seg denne
ferdigheten som de andre grunnleggende ferdighetene, må læreren ha
kunnskaper om det digitale og hvordan den på en positiv måte kan
formidles videre til elevene.
Literacy er et begrep som blir brukt
mye innenfor norskfaget og det digitale i norskfaget. Det betyr
skriftkyndighet og handler om det å kunne bruke kunnskapen en får
gjennom lesingen og reflektere over det en har lest. Digital literacy
er å finne, bruke, skape og kommunisere gjennom det digitale
språket. Kommunikasjonen må kunne skje på en effektiv, kritisk og
evaluerende måte. Literacies er i stadig utvikling og endring på
grunn av lokal og global sosial, kulturell og teknisk endring.
For en lærer er det viktig å kunne
bruke digitale verktøy i undervisningen sin og overføre denne
ferdigheten til sine elever. Det skal være en naturlig situasjon for
elevene å bruke digitale verktøy. Siden det er et helt annerledes
språk i den digitale verden, er det greit å automatisere disse for
elevene. Kildekritkk er også en viktig del å tenke på for at
elevene skal kunne klare å gjøre forskjeller på hva som er
bruktbart av det de finner på nettet og hva som ikke er.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar