Muntlighet i barneskolen
Fra forelesningen 21.2.2013
På barnetrinnet og i småtrinnet på skolen generelt er det læreren som er mye muntlig aktiv, mens i høyere trinn er denne rollen gitt til elevene.
Trapp-tale-retorikk
Lære om muntlighet.
Behage- føle seg bra, godt arbeidsmiljø, god stemning.
Bevege- jobbe selv, uttrykke seg.
Muntlighet og retorikk henger mye sammen og innenfor retorikken er det viktig å tenke på:
- Tidsbegrensning
- Logos- femdeling av framlegget (innledning, 3 punkter og avslutning)
- Etos- troverdighet
- Patos- følelsesmessig apell
Hva sier læreplanen om muntlighet?
Muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon. Det vil si å lytte og tale, og utforsking av muntlige tekster.
Fra Mercer/ Dawes artikkel: The Value of exploratory talk
Grunnreglene i modellen hans er:
- Lærer-elev
- Faglig dialog mellom elever
- Sosial muntlighet
- Monolog
Under disse grunnreglene har vi
- Initiation-response-feedback
- Samtale mellom lærer og elev
- Initiation- discussion- response- feedback
- Faglig dialog mellom elever
Barns fortellerevne
- Utvikling fra her-og-nå-språk til der-og-da-språk forutsetter at det snakkes til/med barnet
- Handlingsplanleggende
- Handlingsoppsummerende
- Handlingsakkompagnerende
- Å fortelle jeg-sentrert eller mottaker-sentrert
- Å fortelle med og uten dialogstøtte
- Refererende og egentlig fortelling
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar