18. des. 2012

Litteratur med et flerkulturelt perspektiv

Tips og oppgaver for hvordan man kan jobbe med flerkulturelle bøker.
I denne sammenheng har vi brukt boka Albin Prek av Ingeborg Kringeland Hald.

"Innvandrerlitteratur" er litteratur der migrant-erfaringen reflekteres og eksilet og/eller innvandreropplevelsen, kulturmøtene og kulturbrytningen tematiseres sammen med virkelighetsforståelsen og den implisitte identitetsforståelsen. Disse kommer til synet når skjønnlitteraturen formidler innsikt i disse erfaringene og opplevelsene.

Det finnes ulike kategorier i "innvandrerlitteraturen" og disse er tekster:

  1. Som skildrer livet i hjemlandet
  2. Som skildrer livet i-og oppbruddet fra hjemlandet
  3. Med kritikk av det norske samfunnet
  4. Som kritiserer kulturen til foreldrene 
  5. Som skildrer splittelsen mellom to kulturer
"Den Andre"
Ofte har menneskene et "vi/jeg" og "de/den andre"- begrep som brukes i ulike anledninger. Det finnes "den andre" også i litteraturen når for eksempel minoriteter framstilles som motsats til majoritetsbefolkninge. Motsatsen er i denne sammenheng det vi opplever som normalt og forutsigbart. Oppgaven til majoritetssamfunnet er å integrere eller skaffe seg kontroll over "den andre".

Metoder for bruk av boka Albin Prek
Det finnes ulike metoder å jobbe med flerkulturell litteratur på skolen, og i dette innlegget vil jeg skrive litt om hvilke metoder læreren vår kom fram som tips i arbeidet med flerkulturell litteratur i skolen.
I studentgruppa hadde vi boka Albin Prek som pensumlitteratur og da var det greit å bruke denne boka som eksempel i arbeidet. Den første øvelsen var å fullføre setninger med utgangspunkt i boka. Læreren vår brukte disse setningene:

  • Jeg likte godt da...
  • Jeg ble irritert over...
  • Det gjorde inntrykk på meg da...

Igangsettere 
Vi fikk noen minutter på å fullføre setningene og valgte deretter hvilke setning vi ville lese høyt for hele klassen. Denne øvelsen kunne vi bruke i arbeidet med boka for å få fram tankene våres fra det vi hadde lest. Det er på en måte en personlig tilnærming der leseren uttrykker hva han/hun som leser opplever i møtet med boka. På en måte er dette en igangsetter som kan hjelpe når man skal uttrykke møtet med boka. Andre igangsettere kan være setninger som har en start, men som må bli fullført av elevene.

Biodikt
Den andre måten vi jobbet med boka, var å prøve ut biodikt. Bio står for biografi som betyr skildring av livet til en person og diktet har regler for hva som står i de ulike linjene.

Fornavn
3 karaktertrekk, egenskaper
Som elsker/liker
Som føler
Som trenger
Som frykter
Som ønsker
Som drømmer
Som mister
Etternavn.

Andre skriveoppgaver
Andre skriveoppgaver som kan brukes er å skrive en dagbokside til en av hovedpersonene som er en fin måte for å komme på innsiden av hovedpersonene, og lage reklame for boken som er en god trening i å ta stilling til hva en liker, hvorfor og hvordan man kan uttrykke dette. Loggskriving kan også være en fin måte å jobbe med å få en skriftlig refleksjon over leseopplevelsen. Ulike logger er dialogg, frilogg, sitatlogg og todelt logg. 

Den litterære samtalen
IRF-strukturen. Initiation-Response-Follow up/Feedback
Initiering fra den voksne, respons fra eleven og oppfølging.

Den litterære samtalen er ofte monologisk, altså fra læreren til eleven og legger vekt på at elevens forståelse kommer til uttrykk. I samtalen kommer elevene med egne innspill og meninger, og det er et viktig poeng å engasjere elevene i tekstens problemstilling. Elevene må også kunne få resonnere, reflektere og analysere tekstens innhold og formspråk. Målet med den litterære samtalen er å lære elevene å lese teksten oppmerksomhet, beskrive og forklare personenes utsagn og handlinger, og analysere karaktertrekk, konflikter og løsninger.

Det som er sentralt i litterær samtale er autentiske spørsmål, opptak, og høy verdsetting. Samtalen om litteratur leder mot tolkninger av det leste og læreren holder fast i teksten og bringer elevene tilbake til den når assosiasjonsrekkene flyter ut.

En annen måte å jobbe med flerkulturell litteratur er lesesirkel og rolleskriving som du kan lese mer om og se et eksempelvideo på fra linken under.
http://www.skoleipraksis.no/nynorsk/filmar/lesesirkel-og-rolleskriving/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar