17. des. 2012

Norsk som andrespråk

I undervisningen om norsk som andrespråk var planen for økten følgende:

  • Repetisjon fra læreplanen Grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Organisering av særskilt norskopplæring
  • Uttaleopplæring
  • Ordforråd
  • Kartlegging
Læreplanen for språklige minoriteter har en læreplan i grunnleggende norsk og en i morsmål for språklige minoriteter. Det finnes også i læreplanen kartleggingsverktøy og veiledningsmateriale. 

Det europeiske rammeverket for språklæring definerer og beskriver 6 ulike språknivå kalt A1, A2, B1, B2, C1 og C2. Rammeverket er utformet med tanke på fremmedspråklæring og har blitt overført til andrespråksituasjoner. Rammeverket vektlegger kommunikativ kompetanse og sikrer at kompetansen vurderes etter samme skal i alle europeiske land.

Læreplanen i grunnleggende norsk er aldersuavhengig og nivåbasert som er fordelt i hele det 13-årige skoleløpet. Kompetansemålene i både rammeverket og Kunnskapsløftet sier hva elever skal kunne gjøre på målspråket på et visst nivå, ikke etter en viss alder. Kompetansemålene er utgangspunktet for opplæring og vurdering og varierende i tempo og progresjon. Læreplanen skal ses i sammenheng med annen særskilt språkopplæring. Målet for planen er å utvikle språklig selvtillit og trygghet, ivareta lese-og skriveopplæringen, og bidra til å utvikle elevenes ordforråd og begrepsforståelse i ulike fag.

Det er 4 hovedområder i planen:
  • Lytte og tale
  • Lese og skrive
  • Språklæring
  • Språk og kultur

Organiseringen av opplæringen skal skje i følge med 
§ 2-8 Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar
Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar.

Uttale og uttaleopplæring
Mening skapes både gjennom fonemene og gjennom prosodi. Hvis det er avviker fra gjeldende norm i uttalelsen trekker det ofte oppmerksomhet.
Eks 1: 
Enkeltlyder som vokaler er viktig å lære med skillet mellom lang og kort vokal, også er det viktig å være oppmerksom på at noen morsmål ikke har de samme vokalene som det norske.
Eks 2:
Konsonantforbindelser er vanskelig med mange konsonanter etter hverandre innenfor samme stavelse. 

Ordforråd
Utviklingen av ordforrådet må være sterk i hele skolealderen. Ordforråd er viktig i all kommunikasjon: lytte, tale, lese og skrive. Forskning viser også at det er sammenheng mellom ordforråd og tekstforståelse Golden og Kulbrandstad, 2007). 

Kartlegging
Kartleggingsmateriellet er et hjelpemiddel for lærere, elever og foresatte og er laget etter mønster av European Language Portfolio. Materirellet er tilpasset hovedområder, nivåer og kompetansemål i læreplanen. Den er med på å gi et bilde av både språkkompetanse og utvikling. 
Materiellet har 3 deler:
  1. Min språkbiografi
  2. Kartleggingsverktøy
  3. Elevens språkmappe 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar