10. jan. 2013


Digitale tekster 

Å være digital i norsk


På skolen er det fem grunnleggende ferdigheter og en av disse er det å kunne bruke digitale verktøy. Siden samfunnet er stadig i endring og barn blir samfunnsborgere ved hjelp av skolegangen, er det viktig at lærerne følger med i den endringen som skjer rundt den digitale verden og formidler kunnskapen videre til elevene. For at elevene skal kunne tilegne seg denne ferdigheten som de andre grunnleggende ferdighetene, må læreren ha kunnskaper om det digitale og hvordan den på en positiv måte kan formidles videre til elevene.

Literacy er et begrep som blir brukt mye innenfor norskfaget og det digitale i norskfaget. Det betyr skriftkyndighet og handler om det å kunne bruke kunnskapen en får gjennom lesingen og reflektere over det en har lest. Digital literacy er å finne, bruke, skape og kommunisere gjennom det digitale språket. Kommunikasjonen må kunne skje på en effektiv, kritisk og evaluerende måte. Literacies er i stadig utvikling og endring på grunn av lokal og global sosial, kulturell og teknisk endring.

For en lærer er det viktig å kunne bruke digitale verktøy i undervisningen sin og overføre denne ferdigheten til sine elever. Det skal være en naturlig situasjon for elevene å bruke digitale verktøy. Siden det er et helt annerledes språk i den digitale verden, er det greit å automatisere disse for elevene. Kildekritkk er også en viktig del å tenke på for at elevene skal kunne klare å gjøre forskjeller på hva som er bruktbart av det de finner på nettet og hva som ikke er.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar